Περιγραφή θέματος

  • Εκπαίδευση του 21ου αιώνα στις Ψηφιακές Τεχνολογίες

    Σκοπός του μαθήματος είναι εισάγει τον σπουδαστή στις νέες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Σήμερα υπάρχει μεγάλο φάσμα ψηφιακών εφαρμογών που αναβαθμίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία και προάγουν την ηλεκτρονική και εξ’αποστάσεως μάθηση όπως πολυμεσικές διαδραστικές εφαρμογές για την εκμάθηση επιστημονικών αντικειμένων, ευφυή συστήματα διδασκαλίας (intelligent tutoring systems), προσαρμοστικά υπερμέσα μάθησης (Adaptive Hypermedia), συστήματα διαχείρισης μάθησης (LMS) και συστήματα Διαχείρισης εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, Πλατφόρμες μαζικών ανοιχτών διαδικτυακών μαθημάτων (MOOCS), βιντεομάθηση και διαδραστικά βίντεο, εφαρμογές Web 2.0 και κοινωνικά δίκτυα στην μάθηση, συνεργατικά συστήματα μάθησης κ.α..

  • Από την Πληροφορική στις Ψηφιακές Τεχνολογίες Μάθησης

    To κεφάλαιο αυτό πραγματεύεται την εξέλιξη της εισαγωγής των Ψηφιακών Τεχνολογιών στην εκπαίδευση, ενώ παρουσιάζει μια αναλυτική αποτύπωση των μοντέλων εκπαιδευτικής πολιτικής που εμφανίζονται στη Βιβλιογραφία. Η ανάλυση ξεκινάει με την εισαγωγή του προγραμματισμού υπολογιστών και της πληροφορικής ως ανεξάρτητο γνωστικό αντικείμενο στο Πρόγραμμα Σπουδών. Ακολουθεί η διαπραγμάτευση των μοντέλων χρήσης των ΤΠΕ στο πλαίσιο της παραδοσιακής διδασκαλίας. Τέλος, γίνεται αναλυτική παρουσίαση των σύγχρονων προσεγγίσεων της ενσωμάτωσης των Ψηφιακών Τεχνολογιών και υιοθέτησής τους ως Βασικού πυλώνα της εκπαίδευσης του 21 ου αιώνα. Αναλύονται οι παιδαγωγικές αρχές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των καθιερωμένων μοντέλων σε σχέση με τους σχεδιασμούς της εκπαιδευτικής πολιτικής και τις εκπαιδευτικές πρακτικές που υιοθετούνται στα σχολεία.

  • Θεωρίες μάθησης, Γνωστική θεωρία των Πολυμέσων

  • Ψηφιακά εκπαιδευτικά εργαλεία και περιβάλλοντα

    To κεφάλαιο αυτό αποτελεί μια επισκόπηση των τεχνολογικών και παιδαγωγικών χαρακτηριστικών των ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων και περιβαλλόντων, τα οποία είναι διαθέσιμα για τους εκπαιδευτικούς και μπορούν να ενσωματωθούν στους σχεδιασμούς τους με στόχο την ενίσχυση της μάθησης των μαθητών τους. Κύριος στόχος του κεφαλαίου είναι ο αναγνώστης να αναπτύξει μια ολοκληρωμένη εικόνα για τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, τα πλεονεκτήματα και τους περιορισμούς που θέτουν στη διδασκαλία και στη μάθηση. Γίνεται μια ταξινόμηση των ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων και περιβαλλόντων με Βάση τα παιδαγωγικά και τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά τους. Τέλος, αναλύεται η έννοια των δυνατοτήτων χρήσης (affordances], ενώ παρουσιάζονται το πλαίσιο και οι παράγοντες αξιολόγησης των Ψηφιακών Τεχνολογιών μάθησης.

  • Ανοικτοί εκπαιδευτικοί πόροι

    Σκοπός του κεφαλαίου είναι να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο διαπραγμάτευσης των ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων και της ένταξής τους στην εκπαιδευτική πρακτική. Γίνεται αναφορά στο κίνημα της ανοικτής εκπαίδευσης, καθώς και στη σύνδεση μεταξύ ανοικτών εκπαιδευτικών πόρων και ανοικτών παιδαγωγικών στρατηγικών. Δίνονται οι εννοιολογικοί ορισμοί σχετικά με έννοιες των μαθησιακών αντικειμένων και παρουσιάζονται οι κυριότεροι τύποι μαθησιακών αντικειμένων με βάση τα παιδαγωγικά, διδακτικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά τους. Ακολουθεί μια αναλυτική παρουσίαση της μεθοδολογίας σχεδιασμού μαθησιακών αντικειμένων με στόχο να αναδειχθούν η παιδαγωγική φιλοσοφία και οι καλές πρακτικές χρήσης τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος, παρέχονται ενδεικτικά παραδείγματα από το εθνικό αποθετήριο μαθησιακών αντικειμένων Φωτόδεντρο, καθώς και προτάσεις εκπαιδευτικής αξιοποίησής τους.

  • Εκπαιδευτικοί και Ψηφιακές Τεχνολογίες στην εκπαίδευση

    Στο κεφάλαιο αυτό γίνεται αναλυτική παρουσίαση και κριτικός σχολιασμός των προσεγγίσεων και των θεωρητικών μοντέλων αποδοχής των Ψηφιακών Τεχνολογιών από τους εκπαιδευτικούς και τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Αναλύονται οι παράγοντες δυσκολιών και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί της πράξης για την ένταξη των ΤΠΕ στις εκπαιδευτικές τους πρακτικές. Παρουσιάζεται μια ταξινόμηση των κυριότερων μοντέλων της βιβλιογραφίας που αφορούν την έρευνα, τις πολιτικές ένταξης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και την προετοιμασία των εκπαιδευτικών. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο μοντέλο της Τεχνολογικής Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου (TPACK), το οποίο περιγράφει ολοκληρωμένα το πλαίσιο γνώσεων και δεξιοτήτων που απαιτούνται από τους εκπαιδευτικούς για την ενσωμάτωση των Ψηφιακών Τεχνολογιών στο σχολείο του 21ου αιώνα.

  • Θεωρίες μάθησης και παιδαγωγικές στρατηγικές

    To κεφαλαίο αυτό δεν αποτελεί μια ακόμη παρουσίαση των θεωριών μάθησης, οι οποίες άλλωστε, μπορούν να αναζητηθούν σε πολλές έγκριτες πηγές και αξιόλογα εγχειρίδια. Κύριος στόχος είναι οι αναγνώστες να κατανοήσουν τις θεμελιώδεις αλλαγές που επιφέρει η ψηφιακή εποχή στην παιδαγωγική σκέψη και να εμβαθύνουν τις αντιλήψεις τους για τη φύση της γνώσης και τους σχεδιασμούς ένταξης των Ψηφιακών Τεχνολογιών στη διδασκαλία και στη μάθηση. Η έμφαση δίνεται στις σύγχρονες εποικοδομητικές, πλαισιοθετημένες και συνεργατικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις, με στόχο τη δημιουργία δυναμικών περιβαλλόντων μάθησης, τα οποία έχουν μαθητοκεντρικά, αυθεντικά, αλληλεπιδραστικά και συνεργατικά χαρακτηριστικά.

    • Μαθησιακός σχεδιασμός και Ψηφιακές Τεχνολογίες

      To κεφάλαιο αυτό πραγματεύεται συνοπτικά και εστιασμένα το πεδίο του μαθησιακού σχεδιασμού. Δίνεται έμφαση στις σύγχρονες τάσεις και σε μοντέλα σχεδιασμού ολοκληρωμένων περιβαλλόντων μάθησης, τα οποία προσδιορίζονται από τις κοινωνικο-πολιτισμικές και. πλαισιοθετημένες προσεγγίσεις της μάθησης. Αναλύονται οι παιδαγωγικές αρχές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μοντέλων μαθησιακού σχεδιασμού με στόχο να αναδειχθούν τα θεωρητικά και εννοιολογικά εργαλεία που επιτρέπουν τον σχεδίασμά στοχοθετημένων και τεκμηριωμένων μαθησιακών δραστηριοτήτων και εκπαιδευτικών σεναρίων που υποστηρίζονται από Ψηφιακές Τεχνολογίες και περιβάλλοντα.

    • Εννοιολογική χαρτογράφηση και νοηματοδοτρούμενη μάθηση

      • Διερευνητική μάθηση και Ψηφιακές Τεχνολογίες

        • Εφαρμογές του Ιστού 2.0 και εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί στην πράξη

          • Ανοικτές και δημιουργικές τάξεις