Το μάθημα προσφέρει αρχικά το θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο αναπτύσσονται οι διαβουλευτικές και συμμετοχικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων με αναφορές στην κρισιμότητά τους για την δέουσα δημοκρατική λειτουργία του κράτους, την διαφάνεια και την λογοδοσία (Θεωρίες του πολιτη). Παρουσιάζονται επίσης οι ιδιαιτερότητες του ελληνικού πολιτικοκοινωνικού σχηματισμού (Μεταπολιτευτικό κοινωνιολογικό παράδειγμα) αλλά και οι κατάλληλες ενεργητικές μέθοδοι και πρακτικές που μπορούν  να ενισχύσουν την συμμετοχή των πολιτών (δίκτυα τοπικής υποστήριξης, συμμετοχικοί προυπολογισμοί, δημοσκοπήσεις και ψηφοφορίες καταγραφής γνώμης, ημέρες διαβούλευσης, εργαστήρια συν-δημιουργίας, διαγωνισμοί βράβευσης πρωτοβουλίας, παιχνίδια πληθοπορισμού). Οι εκπαιδευόμενοι/νες που θα παρακολουθήσουν το μάθημα μπορούν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και συνεπώς να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση  στην διάδραση μεταξύ δημόσιων λειτουργών – πολιτών και την συμμετοχή των τελευταίων στην λήψη αποφάσεων.